Menjar greixos saturats i d'origen animal dobla el risc de diabetis 2

Una investigació en què ha col·laborat la URV avalua quins són els tipus de greixos que es relacionen amb un major risc de patir diabetis

El consum de mantega, rica en àcids grassos saturats i trans, s’ha relacionat amb un risc més elevat de patir aquesta malaltia. / URV

El consum d’aliments amb greixos saturats i d’origen animal s’associa a un major risc de patir diabetis tipus 2. Concretament, el consum de mantega, rica en àcids grassos saturats i trans, s’ha relacionat amb un risc més elevat de patir aquesta malaltia. En canvi, el consum de iogurt sencer s’ha associat a un risc menor.

Les guies dietètiques per a la població general estan evolucionant cap a una dieta més rica en aliments d’origen vegetal (llegums, cereals integrals, fruites, verdures i fruits secs) i més baixa en aliments d’origen animal i processats (concretament carn vermella o pastisseria industrial) . Hi cada vegada més evidències que una dieta d’aquest tipus, com la dieta mediterrània, posseeix efectes beneficiosos per a la salut i, a més, redueix l’impacte ambiental al planeta.

Els investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili (URV), en col·laboració amb altres centres participants en l’estudi PREDIMED i la Universitat de Harvard (EUA), han volgut donar un pas més i avaluar quins són els tipus de greixos que es relacionen amb un major risc de patir diabetis. A més, han investigat l’efecte sobre la diabetis del consum de diferents aliments elevats en greixos saturats, un tipus de greix que s’ha relacionat amb les malalties cardiovasculars.

Els resultats més rellevants d’aquest treball -fruit del seguiment durant més de quatre anys de 3.000 homes i dones d’entre 50 i 80 anys i publicat a The American Journal of Clinical Nutrition– mostren que els participants amb un consum més alt de greixos saturats i greixos d’origen animal presentaven el doble de risc de patir diabetis tipus 2, davant els participants que tenien un consum més baix d’aquests greixos.

El consum de 12 grams al dia de mantega s’ha relacionat amb el doble de risc de patir diabetis al cap de quatre anys i mig, que és el temps durant el qual s’ha fet el seguiment als voluntaris que han participat en el projecte. Per contra, el consum d’un iogurt sencer al dia s’associa a un 35% de menor risc de patir diabetis.

Més de quatre anys de seguiment

En l’estudi es van analitzar les dades de 3.349 persones que no patien diabetis a l’inici de l’estudi, però que presentaven un alt risc cardiovascular, totes elles participants de l’estudi PREDIMED. Es va fer un seguiment durant una mitjana quatre anys i mig, durant els quals 266 van ser diagnosticades de diabetis tipus 2. Segons els investigadors, aquests resultats subratllen les propietats saludables de la dieta mediterrània en la prevenció de malalties cròniques, en concret de la diabetis tipus 2, així com la importància de substituir el consum de greixos d’origen animal i saturats (especialment la carn vermella i processada) per altres que han demostrat ser més saludables, com les d’origen vegetal, com l’oli d’oliva o la fruita seca. — agenciasinc

Referència bibliogràfica:

Guasch-Ferré M, Becerra-Tomás N, Ruiz-Canela M, Corella D, Schroder H, Estruch R, Ros E, Arós F, Gómez-Gracia E, Fiol M, Serra-Majem L, Lapetra J, Basora J, Martín-Calvo N, Portoles O, Fitó M, Hu FB, Salas-Salvadó J. Total and subtypes of dietary fat intake and risk of type 2 diabetes mellitus in the Prevención con Dieta Mediterránea study. Am J Clin Nutr 2017;105:1-13

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s