La psicologia explica com guanyar un Oscar

Si vols guanyar un Oscar, és més fàcil si ets un actor nord-americà amb un paper en una pel·lícula en la qual s’expliquin coses referides a EUA, assenyala un estudi publicat al British Journal of Psychology

Julianne Moore
L’actriu nord-americana Julianne Moore va guanyar un Oscar el 2015 pel seu paper a la pel·lícula Sempre Alice.

Per optar a un Oscar el millor és ser un actor nord-americà que actuï en una pel·lícula en la qual es reflecteixi la cultura d’aquest país. Aquesta és una de les conclusions d’un estudi realitzat per investigadors de Psicologia de la Universitat de Queensland, a Austràlia, que indica com el reconeixement creatiu es veu reforçat per la identitat social compartida entre els que premien i els premiats.

En el treball, realitzat per investigadors de la Universitat de Queensland, s’ha dut a terme una anàlisi a gran escala de la distribució dels premis al millor actor i la millor actriu, tant per part de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències de los Angeles (els Oscar), com per l’Acadèmia Britànica de les Arts Cinematogràfiques i de la Televisió (BAFTA) des de 1968.

Segons explica Niklas K. Steffens, investigador de Psicologia de la universitat australiana i autor principal de treball, l’anàlisi va cobrir un total de 908 candidats a guanyar els premis, que incloïen 97 guanyadors i 383 nominats (sense èxit) per als Oscar i 97 guanyadors i 331 nominats (no guanyadors) per als BAFTA. Tots dos guardons tenen com a objectiu reconèixer les millors interpretacions en pel·lícules de tot el món.

Els resultats van mostrar que els actors nord-americans van dominar els guardons, guanyant més del 50% de tots els premis en els Oscar i els BAFTA. No obstant això, els actors tenien més probabilitats d’obtenir el guardó si pertanyien al mateix grup social que els jutges que atorgaven els premis.

Així, les dades obtingudes mostren que els actors nord-americans van guanyar el 52% de tots els BAFTA i el 69% de tots els Óscar, mentre que els actors britànics es van fer amb el 18% de tots els Óscar, però amb el 34% dels BAFTA.

“Els nostres resultats indiquen que una actuació pot ser jutjada com extraordinària no només per la seva qualitat objectiva. Els integrants del jurat tendeixen a reconèixer com més brillants aquells treballs artístics amb els quals se senten socialment més identificats”, assenyala Steffens.

La nacionalitat marca la diferència

El treball també apunta que la nacionalitat marca una diferència per guanyar un premi. En el cas dels Oscar, els actors dels EUA van aconseguir el 67% de totes les nominacions i el 78% de tots els premis. El mateix va passar amb els BAFTA, on els actors britànics van obtenir el 31% totes les nominacions i el 42% de tots els premis

En referència a aquest patró, l’autor assenyala que “la pertinença a grups socials comuns és encara més important quan augmenta el valor diagnòstic d’un indicador de qualitat, és a dir, quan vam determinar si alguna cosa és no només excel·lent, sinó excepcional”. “En aquest cas -afegeix- els actors nord-americans aconsegueixen dues de cada tres nominacions, però guanyen gairebé quatre de cada cinc de tots els Óscar“.

Un altre factor determinant de l’èxit és el tema de la pel·lícula. En els Oscar, el 88% dels guanyadors van actuar en pel·lícules en què es reflectia la cultura dels EUA. No obstant això, el 26% ho van fer en cintes en què es tractaven aspectes culturals d’altres països.

“Hi ha una creença generalitzada que el que percebem com una creació original i excepcional ve donada per les seves propietats objectives, però en realitat està fortament influenciada pels grups socials dels quals formem part i que ens proporcionen la base per donar sentit al món”, conclou Steffens. — agenciasinc

Referència bibliogràfica:

Niklas K. Steffens et al. “Genius begins at home: Shared social identity enhances the recognition of creative performance”. British Journal of Psychology (5 de febrer, 2017)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.