El turisme sostenible i la paradoxa del Priorat

L’augment del turisme i l’èxit dels vins no frena la davallada de la població, la marxa dels joves per manca d’oportunitats, la manca de relleu generacional al sector primari i l’abandonament de terres

Gran Fondo Priorat
Foto: Facebook / Gran Fondo Priorat.

Fa temps que se sent parlar de Turisme Sostenible, de nous models turístics i noves demandes, de noves perspectives, d’oportunitats… Però què és realment el Turisme Sostenible? Què implica? Recentment una delegació del Priorat va viatjar fins a Brusel·les per rebre la Carta Europea de Turisme Sostenible, i això comporta que actualment, els pobles del Priorat es trobin en una cruïlla, definint un model turístic que passa, inevitablement, pel paisatge, la conservació i la sostenibilitat. Les empreses i els emprenedors tenen aquest nou valor com a repte per tal de garantir un futur a la comarca.

Saber aprofitar aquesta conjuntura per reflexionar sobre què vol ser i cap a on vol anar el Priorat, tot fixant-se en les experiències positives i prometedores, és l’objectiu de la interessant jornada El turisme sostenible i els pobles del Priorat. Una mirada en clau local, que tindrà lloc dissabte 11 de febrer a la seu del Parc Natural de Montsant. Organitzada pel Celler Joan Ametller, el Restaurant l’Únic i l’Agrobotiga l’Abadia de la Morera de Montsant, la jornada comptarà amb professionals i tècnics del sector públic i privat per debatre sobre el model turístic que cal seguir. Es tracta d’una jornada dirigida a tothom qui tingui aquesta inquietud, ganes d’escoltar experiències d’èxit i exposar les seves preocupacions.

Al matí, el protagonista serà el món acadèmic i les administracions públiques, que plantejaràn els reptes i les oportunitats d’aquest nou model. Es comptara amb la presència d’Octavi Bono, Director General de Turisme de la Generalitat de Catalunya, i de destacats representants dels àmbits del Turisme i la Sostenibilitat. El debat estarà moderat per Jaume Salvat, del Grup de Recerca d’Anàlisi Territorial i Estudis Turístics de la URV.

A la tarda es projectarà el documental Priorat, de David Fernández de Castro. A continuació, serà el moment de reflexionar sobre l’aposta per la sostenibilitat com a projecte de futur. Hi participaran la Sara Pérez de Mas Martinet Viticultors, exemple de model de desenvolupament sostenible que permet generar negocis innovadors i de futur, Enric Calvo, de PIMEC Priorat, i Isabel Vilà, de Priorat Enoturisme. La tertúlia estarà conduïda pel periodista falsetà Toni Orensanz.

Al llarg de la xerrada, els convidats exposaran els seus punts de vista de com veuen l’augment del turisme, l’èxit dels vins, però a la vegada la davallada de la població, la marxa dels joves per manca d’oportunitats, la manca de relleu generacional al sector primari, l’abandonament de terres,… És la paradoxa del Priorat.

A banda, la jornada també inclou l’entrega dels premis del III Concurs de fotografia del Parc Natural de Montsant i la inauguració de l’exposició La vida als pobles de Montsant. La jornada compta amb el suport de l’Ajuntament de la Morera de Montsant, el Parc Natural de la Serra de Montsant i Priorat Enoturisme.

Programa

  • 10,00 hores: Recepeció dels inscrits
  • 10,30 hores: Benvinguda: Jordi Sabaté, president de la Junta Rectora del Parc Natural de Montsant, i Fina Palomar, alcaldessa de la Morera de Montsant. Presentació de la jornada:
    Celler Ametller, Agrobotiga l’Abadia i Bar-Restaurant L’Únic.
  • 11,00 hores: Xerrada: Què és el turisme sostenible? Reptes i claus, per Jaume Salvat (URV).
  • 11,30 hores: Descans.
  • 12.00 a 13.00 hores: Taula rodona: Les administracions i el Turisme Sostenible. Reptes i oportunitats. Octavi Bono, Director General de Turisme de la Generalitat de Catalunya. Trinitat Castro, Directora dels Serveis Territorials de Territori i Sostenibilitat a Tarragona de la Generalitat de Catalunya. Meritxell Cardona, Consellera de Turisme del Consell Comarcal del Priorat. Fina Palomar, Alcaldessa de la Morera de Montsant. Montserrat Solà, Tècnica del Parc Natural de la Serra de Montsant. Modera: Jaume Salvat.
  • 13,00 hores: Entrega dels premis del III Concurs de fotografia del Parc Natural de Montsant i inauguració de l’exposició La vida als pobles de Montsant. Tast de vins i aperitius
    de productes locals.
  • 16,00 hores: Documental Priorat, de David Fernàndez de Castro
  • 17,00 hores: Tertúlia: L’aposta per la sostenibilitat i per un Priorat amb futur, amb Toni Orensanz, periodista, Sara Pérez (Mas Martinet), Enric Calvo (PIMEC Priorat) i Isabel Vilà (Priorat Enoturisme). Modera: Toni Orensanz.
  • 18,00 hores: Cloenda i posta de sol.

Informació i inscripcions: aj.morera@altanet.org / 977 827 112 / 663 456 696

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.