El primer tren turístic de Catalunya passarà pel Priorat i arribarà al Baix Aragó

  • Lo Caspolino circularà entre Tarragona i Casp, passant per Falset-Marçà, Móra La Nova, Flix, Riba-Roja d’Ebre fins arribar a Casp

  • S’ha finalitzat recentment la rehabilitació dels tres vehicles i la locomotora que formaran part del tren turístic, que podria entrar en funcionament el 2019

Representants de la Generalitat, el Govern d'Aragó i FPFFI al Palau de la Generalitat. Foto: Cedida
Representants de la Generalitat, el Govern d’Aragó i FPFFI al Palau de la Generalitat. Foto: Cedida

El Palau de la Generalitat de Catalunya va ser l’escenari el passat dimarts de la reunió entre representants del Govern Català, la directora general de Turisme del Govern d’Aragó, Marisa Romero, el director gerent de Turisme d’Aragó, Jorge Marqueta i tècnics del seu equip i la Fundació per a la Preservació Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (FPPFI), entitat impulsora del projecte del tren turístic Lo Caspolino, que connectarà la Costa Daurada amb les comarques de l’interior de Tarragona fins a la ciutat aragonesa de Casp.

En aquesta trobada es va estudiar la forma de participació entre ambdues administracions autonòmiques i la FPPFI, Fundació que té entre els seus patrons les comarques catalanes del Baix Camp, Priorat i Ribera d’Ebre i l’aragonesa del Baix Aragó-Casp, així com diversos municipis d’aquestes comarques. Els representants del Govern d’Aragó han manifestat el seu interès en aquest projecte posat que significa una nova forma de desenvolupament turístic de les comarques de la vall de l’Ebre i per això estan disposats a participar-hi econòmicament.

En l’actualitat es treballa amb la possible aportació econòmica per part dels departaments de Governació i d’empresa de sengles subvencions PECT i PFT que completarien el finançament dels 1,3 milions d’euros necessaris per iniciar la marxa del tren, d’un total de quasi 3 milions, dels quals ja s’ha executat el 56% de la inversió. Recentment la Generalitat ha adquirit el compromís perquè l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) sigui la responsable de l’explotació del tren turístic. Com a primer objectiu d’aquest diàleg s’ha marcat la realització d’un conveni marc per a poder arribar als acords necessaris de participació econòmica i de gestió futura del tren. Aquesta reunió és un pas més per a la consolidació d’aquest innovador projecte que ajuda a bastir nous ponts de col·laboració entre Catalunya i Aragó.

El recorregut turístic

El tren turístic a vapor iniciaria el seu recorregut a la Costa Daurada, recollint als viatgers als seus destins vacacionals com Salou o Cambrils. El tren continuaria la ruta per les comarques del Baix Camp, Priorat, Ribera d’Ebre i Terra Alta, finalitzant la ruta a Casp, al Baix Aragó, comarques on llarg del viatge, comptarien amb diversos atractius i visites addicionals. Actualment s’està elaborant un Pla Estratègic de Competitivitat Territorial (PECT) que impulsa el Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge amb participació de diferents ajuntaments, consells comarcals i diputacions. Segons un estudi d’explotació dut a terme anteriorment per l’associació d’Enginyers Industrials de Catalunya, la ruta podria incloure 7 paquets turístics, que es completarien amb autocars. Segons aquest estudi, al Baix Camp els viatgers del tren visitarien el Castell – Monestir de Sant Miquel d’Escornalbou i al Parc Samà; al Priorat el Museu de les Mines de Bellmunt, el Celler Cooperatiu de Falset Marçà i la Cartoixa d’Escaladei; a la Ribera d’Ebre el poble i Castell de Miravet i a Móra la Nova el Centre d’Interpretació del Ferrocarril. Des de Mora la Nova, els turistes serien traslladats en autocar a Corbera d’Ebre per visitar al Poble Vell i el museu temàtic sobre la Batalla de l’Ebre. Al Baix Aragó, última etapa de la ruta, tindria lloc una visita a la ciutat, sopar i allotjament.

“Lo Caspolino”

La FPPFI Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova ha finalitzat recentment la rehabilitació dels tres vehicles i la locomotora que formaran part del tren turístic Lo Caspolino amb la participació econòmica de diverses entitats públiques i la mateixa Fundació. L’any 2013, els socis voluntaris de l’APPFI varen iniciar les tasques de rehabilitació i posada en marxa del material mòbil del tren turístic que circularà entre la Costa Daurada i Móra la Nova amb extensió fins a Casp.

Lo Caspolino
Recentment s’ha finalitzat la rehabilitació dels tres vehicles i la locomotora que formaran part del tren turístic. Foto: Ildefons Argemí / iguadix.es

La composició la formen els dos cotxes de viatgers, CC-6029 i CC-6043, de la sèrie 6000 de 3ª classe de RENFE, construïts a França per Sant Denis l’any 1950. Ara s’ha procedit a la rehabilitació integral del seu interiorisme i confort, recuperant el seu aspecte original dels primers anys de circulació. Per això ha estat necessari realitzar una intervenció profunda, amb la restauració dels departaments, restituint o reproduint tot els elements originals, seguint els criteris més estrictes de rigor històric, perquè aquesta restauració pugui tenir un segell de qualitat.

Així mateix aquesta operació també s’ha fet extensiva a un vagó de mercaderies del tipus J2 destinat a vagó taller o de suport d’equipaments pel Tren Turístic i finalment també ha finalitzat la darrera fase de restauració de la locomotora dièsel elèctrica 10836 amb els ajustaments dels equipaments de seguretat i posada en servei. En els mesos vinents s’iniciarà la restauració d’altres tres cotxes de viatgers i dues locomotores que permetran disposar de la capacitat adequada per a aquest nou producte turístic.

Aquesta operació ha comportat una inversió econòmica total de 126.849,88 €, amb l’aportació de la Generalitat de Catalunya (Fons Leader) de 99.240,88 euros; la Diputació de Tarragona de 10.000 euros; l’Ajuntament de Mora la Nova de 12.500 euros i la FPPFI de 5.109,08 euros.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.