El Permís per Punts ha suposat en deu anys la retirada de més de 44.000 carnets de conduir a Catalunya

La implantació del sistema i el Pla Integral contra la Velocitat Excessiva han contribuït a la reducció d’un 50% de les víctimes mortals

Servei Català de Trànsit
La directora del SCT, Eugenia Doménech, reunida amb víctimes de trànsit, associacions que participen en els cursos de recuperació de punts i permís i autoescoles, pels 10 anys del sistema de Permís per Punts.

Des de l’entrada en vigor del sistema del Permís per Punts, l’any 2006, a Catalunya s’han retirat un total de 44.627 permisos de conduir (un 1,1% del cens), segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT). L’organisme fa un balanç positiu dels deu anys de funcionament del sistema, al qual atribueix, juntament amb mesures com el Pla Integral contra la Velocitat Excessiva (PIVE), una reducció de gairebé el 50% de les víctimes mortals. La directora del SCT, Eugenia Doménech, ha destacat el “canvi de mentalitat i actitud” en els conductors lligat a la participació en cursos de rehabilitació i recuperació de punts. La nota negativa és que el 23% del conductors reincidents tornen a perdre punts i fins i tot el carnet.

Per la presidenta del SCT, Eugenia Doménech, els deu anys de vigència del sistema del carnet de conduir del Permís per Punts mereixen un “balanç d’èxit”. Sobretot en la mesura que la seva implementació ha contribuït a reduir en aquest temps gairebé el 50% de les víctimes mortals a la carretera, segons ha indicat Dómenech, juntament amb altres factors com el Pla Integral contra la Velocitat Excessiva (PIVE) o les millores en la seguretat viària, etc.

Al parer del Servei Català de Trànsit, el Permís per Punts ha suposat un canvi de concepte respecte la titularitat del carnet de conduir, que ha passat de ser una propietat del conductor a un “contracte amb la societat” que atorga “una confiança” al titular que si es perd comporta també una pèrdua de punts o del propi carnet.

D’altra banda, Doménech ha destacat que una de les virtuts del sistema és la implantació de ‘cursos de sensibilització i reeducació’, als quals assisteixen els infractors que volen recuperar punts del carnet, o el carnet mateix. Des del 2006 ho han fet un total de 110.000 conductors a Catalunya. El SCT ha ofert més de 10.000 cursos en aquest temps.

Segons un estudi elaborat per la Càtedra d’Educació i Formació Viària de la UAB, d’aquests conductors, al voltant del 50% no tornen a infringir les normes de circulació durant els dos anys següents. De la meitat restant que sí que reincideixen, un 50% ho fa però sense que la infracció suposi pèrdua de punts. Un 23% (de la meitat reincident), en canvi, reincideixen perdent punts i en diversos casos perdent novament el permís de conduir. La directora del SCT s’ha mostrat preocupada respecte aquest col·lectiu, i ha indicat que cal “repensar” quines mesures s’han d’aplicar respecte una gent a la qual els cursos de recuperació de punts “no els són efectius”. I és que avui no existeix un límit legal de vegades que es pot perdre el carnet de conduir, segons ha recordat.

En deu anys, el sistema de punts ha suposat a Catalunya la retirada de més de 44.000 carnets (comptant aquells a qui se’ls hi ha retirat més d’una i de dues vegades). Això representa un 1,1% del cens total de conductors catalans, que són uns 4,1 milions. Ara bé, l’evolució de retirades de permisos ha experimentat un descens important des del 2010. Entre el 2006 i el 2010 van passar de 311 a 8.014 a l’any (rècord). Però des d’aleshores la xifra ha anat en descens, la qual cosa Doménech atribueix a “l’efecte dissuasori i rehabilitador del Permís per Punts”.

Per franges d’edat, el 70% dels infractors tenen entre 25 i 54 anys, i els que més punts perden són els conductors d’entre 35 i 44 anys. D’altra banda, en els darrers deu anys el tipus d’infracció que resta punts més sancionada ha passat de ser l’excés de velocitat a saltar-se semàfors en vermell, que avui representa el 33% del total. Les sancions per ús de mòbil al volant ha anat a l’alça els darrers anys, i ara ja són l’11% .

Doménech ha presentat aquest balanç aquest dimarts en el marc d’un acte organitzat per l’SCT, de reconeixement a les víctimes de trànsit i associacions que participen en els cursos de recuperació de punts i permís, així com també a les autoescoles, per la seva participació en la sensibilització i reeducació per a un canvi d’actituds dels conductors infractors a través del sistema del permís per punts.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.