“Un 70% dels combois registren retards a les línies R-15 i R-16 de l’Ebre i el Priorat”

Durant la protesta s’ha llegit un manifest lamentant que les línies R-15 i R-16, de les Terres de l’Ebre, estan instal.lades en “la incidència contínua i el retard habitual”

Plataforma Trens Dignes
Grup de manifestants, entre els quals hi ha representants polítics i membres de la plataforma Trens Dignes, tallant la via davant un tren amb una pancarta.

Un centenar de persones han protestat a l’estació de l’Aldea pel servei ferroviari al territori i per demanar uns trens dignes. La concentració, convocada per la Plataforma Trens Dignes, ha acabat amb l’entrada a la via de desenes de manifestants, que han fet un tall de circulació de 15 minuts d’un tren. Durant la protesta s’ha fet la lectura d’un manifest en què han lamentat que les línies R-15 i R-16, de les Terres de l’Ebre i el Priorat, estan instal·lades en “la incidència contínua i el retard habitual” i han reclamat que Adif i Renfe facin un calendari d’inversions al territori. El lema de la protesta ha estat “Segrestats”, perquè segons la Plataforma, els usuaris saben quan pugen al tren però, a causa de la impuntualitat, desconeixen quan baixaran.

La portaveu de la Plataforma, Montse Castellà, ha apuntat que amb la mobilització s’ha demostrat que “quan un poble se sent agredit i maltractat, actua en defensa pròpia” per denunciar “les comunicacions tan precàries” de les Terres de l’Ebre. Durant la lectura del manifest, feta per l’escriptor Andreu Carranza, s’ha parlat de “maltractament cruel” que Adif i Renfe sotmet al territori i s’ha agraït el suport del Govern –amb la presència del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font. Amb tot, han recordat que “el Govern fa sis anys que té les competències transferides i fins ara no havia aixecat la veu de manera contundent en defensa de les Terres de l’Ebre”. En aquest sentit, la portaveu de Trens Dignes ha apuntat que depèn de la Generalitat les freqüències dels trens i la millora dels combois.

Les reivindicacions de la Plataforma

Durant la concentració s’ha llegit un manifest on s’ha criticat que les línies que circulen des de les Terres de l’Ebre “estan instal·lades en la incidència contínua i el retard habitual”. De fet, segons les dades de la Plataforma, aquestes línies són “les més impuntuals de Catalunya i de l’Estat” amb una fiabilitat de només el 28%. Per tant, un 70% dels combois registren retards. Tot plegat, agreujat per l’avaria elèctrica a l’estació de Mont-roig del Camp el 8 de juny, que ha fet que des d’aleshores s’estiguin registrant uns retards en els trajectes cap a Tarragona i Barcelona d’entre una i quatre hores. “Demanem que es facin les inversions i manteniment necessari perquè les vies siguin les adequades i els trens puguin funcionar també a la velocitat adequada”, ha explicat Castellà.

L’entitat ha carregat també contra les Limitacions Temporals de Velocitat (LTV), que contribueixen a alentir el temps de trajecte. En el cas de les Terres de l’Ebre, n’afecten 35 LTV, un 27% del total que afecten Catalunya. L’altra crítica ve pel tram Vandellòs-Vila-seca, de 40 quilòmetres, únic amb via única de tot el Corredor del Mediterrani i que “provoca un coll d’ampolla que col·lapsa l’R-16”, segons la Plataforma.

També han denunciat una manca d’inversions per part d’Adif –que només ha executat el 26% del pressupostat a Catalunya- Renfe –que ha executat el 5% pressupostat. En aquest sentit, la Plataforma reclama que es faci un calendari d’obres de millora amb intervencions concretes i una previsió de noves actuacions, sobretot pel que fa a la construcció de la doble via al Corredor del Mediterrani i les LTV.

La representació del Govern

A la concentració hi han participat representants de diverses formacions polítiques –CDC, ERC, PSC, En Comú Podem o CUP- i també el secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Govern, Ricard Font, que ha reconegut que “els nivells de fiabilitat i puntualitat no són dignes”. Font ha recordat que el Govern ha obert expedients informatius i ha demanat a Adif que faci inversions al territori, necessàries per remuntar el servei del país. Concretament, ha qualificat de “molt greu” que el tram entre Vandellòs i Tarragona, de 40 quilòmetres, continuï sent de via única. Tot plegat, sumant la incidència a l’enclavament de Mont-roig del Camp que “en el millor dels casos pot estar resolta a l’octubre de 2016”, segons el secretari d’Infraestructures.

En aquest sentit, el secretari de Mobilitat ha avançat que “si en setmanes no responen satisfactòriament al Govern”, portaran a Adif a l’Audiència Nacional perquè “determini si ha complert amb les inversions compromeses per prestar el servei que el Govern vol prestar”. “Si hi ha un enclavament que ha fallat és perquè no tenia les característiques del segle XXI”, ha afirmat Font, que ha recordat que els retards per la incidència se sumen als retards habituals. “Això no és ni promocionar el transport públic ni animar els ciutadans a utilitzar un mitjà de transport que hauria de ser del segle XXI i que ara és del segle XIX”, ha lamentat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.