Un catàleg de productors de Montsant promourà els aliments elaborats a la zona com a valor afegit del parc natural.

presentacio26062013
Moment de la presentació del Catàleg de productors de Montsant.

El conseller Pelegrí ha explicat durant la presentació que “no s’entén la conservació de qualsevol espai protegit sense que s’hi mantingui l’activitat agrícola i ramadera”.El catàleg és el primer pas d’un programa de desenvolupament social i econòmic vinculat a la conservació del parc. 

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director general de Medi Natural i Biodiversitat, Antoni Trasobares, i el director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila, ha presentat avui el Catàleg de productors De Montsant a taula. L’acte també ha comptat amb la participació de la presidenta de la Mancomunitat del Parc Natural de la Serra de Montsant, Misericòrdia Montlleó, i el president de la Junta Rectora del Parc, Ricard Pasanau.
 
El catàleg és fruit de la suma de sinergies entre l’equip de gestió del Parc i la Mancomunitat de municipis de Montsant i incorpora 56 productors que permeten difondre i potenciar els productes que s’elaboren a Montsant mitjançant la gastronomia i el comerç de proximitat. D’aquesta manera posaran en valor la tasca de les persones que fan possible obtenir un producte de qualitat i que contribueixen a la conservació d’un valuós patrimoni natural, cultural i paisatgístic.
 
El conseller Pelegrí ha explicat que aquest catàleg “posa en valor els productors i els productes de qualitat que es produeixen a Montsant i serà una eina de dinamització del sector productiu local, i aportarà beneficis econòmics cap al territori”
 
Així, ha volgut destacar que “no s’entén la conservació de qualsevol espai natural sense que s’hi mantingui l’activitat agrícola i ramadera”. Precisament el Parc de Montsant té clar que aquest sector és el principal generador de biodiversitat en el territori. En aquest sentit, ha explicat que De Montsant a taula no és el final d’un projecte, sinó l’inici i l’aposta del Departament d’Agricultura a través del Parc de Montsant a continuar donant suport a la promoció dels productors amb diferents accions.”
 
Aquestes accions es concretaran en trobades del sector turístic (restaurants i allotjaments) amb els productors, per tal d’incorporar el consum del producte local en els establiments i fer-lo visible als seus clients, així com ampliar l’oferta turística a través de visites guiades a les explotacions dels productors. També  hi destaquen, entre d’altres, la participació del parc en les diferents fires d’alimentació de la demarcació per donar a conèixer els productors o bé l’edició d’una exposició permanent a la seu del parc dels productors i dels seus productes.
 
Així doncs, aquest catàleg és el primer pas per dur a terme un programa de desenvolupament social i econòmic vinculat a objectius de conservació per al Parc Natural de Montsant. L’objectiu principal és donar a conèixer, difondre i potenciar el producte elaborat a Montsant com a valor afegit a l’espai natural protegit, a més d’afavorir el consum de proximitat, mitjançant les cadenes de circuit curt.
 
La finalitat és arribar a compartir els interessos mutus dels productors i el sector terciari (serveis de restauració, comerç i hostaleria) i el Parc per treballar tenint en consideració que ambdues parts es coresponsabilitzin d’un projecte que permeti unir conservació amb agricultura i l’impuls a una economia local tan important i característica a Montsant.
 
Aquest pla sorgeix com a resposta a una demanda social de productes de proximitat, sobretot per afavorir la venda directa entre productors i consumidors, una més alta exigència de qualitat en els productes, la identificació de la seva procedència i les pràctiques emprades per a la seva obtenció (agricultura ecològica, integrada… ).
 
Aquest projecte ha nascut amb la voluntat de potenciar, des d’una perspectiva local, les tendències i iniciatives adreçades a l’escurçament dels canals de venda en el sector agroalimentari i, més concretament, la promoció de la venda directa dels seus productes. Els canals de venda directa segueixen una tendència a l’alça i es preveu que creixin de forma continuada i sostinguda en els propers anys.
 
El col∙lectiu productor agrari és cada cop més conscient que necessita noves estratègies comercials per donar sortida als seus productes en un mercat competitiu, i per això impulsa noves iniciatives. Aquestes es basen en la qualitat, a reduir el nombre d’intermediaris i a oferir valor afegit al producte.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.