Les DO del Priorat preparen una Carta del paisatge per evitar parcs eòlics

El president comarcal, Jordi Argilès (CiU), diu que el patrimoni natural del Priorat mereix «un tracte especial»

Imatge del parc eòlic Trucafort
Imatge del parc eòlic Trucafort. Foto: argentera.wordpress.com

Unanimitat proteccionista al Priorat. Després que Artur Mas presentés dimarts passat el mapa eòlic català, els agents polítics i socials del Priorat s’han posat en marxa perquè finalment es compleixi l’acord a què van arribar totes les forces polítiques en el sentit de preservar la comarca de la proliferació indiscriminada d’aerogeneradors. De moment, la DOQ Priorat i la DO Montsant ja impulsen l’elaboració d’una Carta del paisatge, i la dissenyen com un instrument que permeti evitar la instal·lació de parcs eòlics més enllà dels llocs pactats. El president comarcal, Jordi Argilès, dóna total suport a la idea.

Tant Jaume Domènech, alcalde independent de Falset i president de la DO Montsant, com Sal·lustià Àlvarez, alcalde socialista de Porrera i president de la DOQ Priorat, estan d’acord en la necessitat de preservar el paisatge de la comarca. Tots dos comparteixen crítiques perquè el decret regulador de l’energia eòlica no respecta l’acord comarcal. Tots dos també comparteixen arguments amb el president del Consell Comarcal del Priorat, el convergent Jordi Argilès. «Tots estem convençuts que el Priorat ha de tenir un tracte especial pel que fa al paisatge», diu Argilès, i afegeix que la Carta del paisatge serà l’instrument que ordeni l’ús del patrimoni natural. «No només fan mal els aerogeneradors a tort i a dret», recorda, «sinó també els cultius extensius». Argilès va dir també que «en els propers anys es posarà només un parc, i serà bo».

Domènech i Àlvarez, d’altra banda, incideixen en la relació directa que hi ha entre paisatge i producte vinícola de qualitat. Domènech es refereix a la zona de la Toscana, al nord d’Itàlia, com a model a seguir. I Àlvarez està convençut que Catalunya pot assolir els mateixos objectius de producció d’energia eòlica «sense fer malbé res». L’alcalde de Falset també assenyala que el mapa eòlic resulta incompatible amb el programa Leader Plus al Priorat.

D’altra banda, la plataforma del Priorat i la de la Terra Alta van manifestar-se ahir al coll de la Teixeta i reivindicaven una revisió del mapa eòlic consensuada amb els agents del territori i un respecte al consens a què han arribat les forces prioratines. La plataforma del Priorat ha rebut el suport també d’Unió de Pagesos, de l’agrupació que engloba les cases de pagès associades de la comarca, i viticultors del prestigi d’Álvaro Palacios.

Font: El Punt, 16 de juny de 2002

2 respostes a “Les DO del Priorat preparen una Carta del paisatge per evitar parcs eòlics

  1. Retroenllaç: Priorat 2.0

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.